Volgende fase - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu Volgende fase - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu

Volgende fase

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

03 Juni 2013 | Tanzania, Mtwara

In de maanden maart en april hebben we de introductie gehad, die is prima verlopen. De afgelopen maand mei stond in het teken van informatie vergaren. Het leuke daarvan is dat het nodig is om de situatie zelf te ervaren en dat betekent weer op bezoek!

We hebben dus voor de 2e keer alle colleges in onze zuidelijke zone bezocht en ditmaal zijn we wat langer gebleven. Ons doel was om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over de docenten, studenten, de leeromgeving, het lesgeven etc. Ik heb alle docenten (90 verspreid over de 4 colleges) individueel gesproken over de normale gang van zaken, hun werk, en hun ideeën voor dit project en de toekomst. We hebben met management teams om de tafel gezeten om te leren hoe zij de college in de dagelijkse bezigheden besturen. Met de studenten meegegeten en discussie avonden georganiseerd.

En dat heeft ons veel informatie opgeleverd, notitieblokken vol, maar vooral ontzettend veel indrukken, leuke gesprekken, inspirerende mensen, maar ook moeilijke momenten. Voor mij was dit heel waardevol om te zien en te ervaren. Een kleine indruk van het leven van een student op een Teacher Training College:
5.00 opstaan en sport
19.00 avond eten
20.00 studieclub
21.00 schoonmaak
22.00 bedtijd
Het leven van de docenten is verweven met deze routine want zij wonen ook op de campus en begeleiden de studenten in alles wat zij moeten doen. Dus een docent coacht de sport activiteit in de ochtend en een ander houdt overzicht bij de schoonmaak etc. Docenten staan 4-18 uur voor de klas en de klassen zijn 80-370 studenten groot. De verschillen in omstandigheden tussen de colleges zijn erg groot. Bij de een slapen de studenten met 40 op een zaal, terwijl de ander 6 op een kamer heeft. Bij de een moeten studenten het doen met alleen avondeten, terwijl de ander 3 maaltijden serveert. De een heeft voldoende tafels en stoelen en een schoolbord in elk lokaal, de ander niet. De een heeft ICT faciliteiten (voor ons minimaal, maar ze zijn er), de ander niet. Dus het is moeilijk om over gemiddelden te praten of te generaliseren.

Naar aanleiding van deze bezoeken hebben we voor elk college een rapport geschreven met de situatie op dit moment en de situatie waar ze naar toe willen, die hebben we afgelopen vrijdag naar de directeuren gestuurd. En nu komt het er op neer dat wij de komende weken een opzet maken voor een ontwerp van het pad hoe ze daar kunnen en willen komen. Dat wordt weer de volgende fase en zo loopt het project aardig op schema en komt er steeds meer structuur in het werk.

• 04 Juni 2013 - 10:44

Elise:

Hoi Judith.

Pittige dagen voor de docenten/studenten zeg!

Fijn dat er enigszins structuur in het werk zit en sowieso een doel voor ogen!
    Met hoeveel internationale collega's zit je in een 'werkgroepje'?
    En blijven jullie vaak ook op de campus zelf slapen of..?

Groetjes!

• 09 Juni 2013 - 12:52

Truus Binken:

Hallo Judith
    Wat een belevenissen en een verschil met hier.
    Knap van je om dit allemaal zo te doen.
    Je heb nu toch weer wat meer structuur in al je opdrachten en behaalde resultaten.
    Hier gaat alles gewoon door en de zomer is nu eindelijk begonnen.
    Judith het allerbeste en veel succes met alles.
    Groetjes Truus