Onderweg in de regio - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu Onderweg in de regio - Reisverslag uit Mtwara, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu

Onderweg in de regio

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

19 April 2013 | Tanzania, Mtwara

Er is de afgelopen tijd best weer het een en ander gebeurd dus ik gebruik deze vrijdag middag om een nieuw stukje te schrijven over het werken als een Quality Teaching Facilitator voor VSO in Tanzania.

Zittend in de 'soda-shop' (een rieten dak met 2 bankjes er onder waar rijst met bonen voor de lunch wordt geserveerd), in de schaduw met een briesje om het iets aangenamer te maken, heb ik net genoeg bereik van het wifi-netwerk op Mtwara Teacher Training College.

De afgelopen weken ben ik vooral onderweg geweest in de regio Mtwara en Lindi. Dit zijn onderontwikkelde regio's in vergelijking met sommige delen van Tanzania. En zodra je buiten de stad komt heerst er hier nog serieuze armoede, weinig voorzieningen, slechte infrastructuur.

Ik ben met een aantal van de docenten op bezoek geweest in Tandahimba district om de studenten te bezoeken in de middelbare scholen. Het was zeer interessant maar op sommige momenten ook schokkend om te zien in welke omstandigheden hier lesgegeven wordt. Bijvoorbeeld in een school met 700 leerlingen waar ze maar 200 tafels en stoelen hebben, geen boeken, te weinig leraren, sommige kinderen 2 uur moeten lopen om er te komen en soms zonder schoeisel... Dat zijn moeilijke situaties om te zien!

Maar dan zie je die lachende gezichtjes van kinderen die het zo leuk en spannend vinden om hun Engels te oefenen en die trots hun handschrift willen laten zien op het schoolbord. Als ze horen dat ik uit Nederland kom, zelfs hier in de middle of nowhere, roepen ze de namen van Robin van Persie en Arjen Robben... Sommige dingen zijn universeel :-)

Maar het doel van het bezoek was het observeren van studenten in het leslokaal. De instructietaal in het secundair onderwijs is Engels, maar de mondelinge vaardigheid van de studenten is verre van vloeiend. Er wordt vooral frontaal lesgegeven, de student geeft mondeling informatie en de leerlingen moeten dit dan ook weer mondeling herhalen of samenvatten. Als er krijt aanwezig is dan wordt het schoolbord gebruikt, als er pennen en schriften aanwezig zijn dan moeten de leerlingen aantekeningen maken.

En we zijn als VSO team van 3 personen van de zuidelijke zone ook op bezoek geweest bij andere lerarenopleidingen in de regio. Dit zijn een soort PABO's waar studenten in 2 jaar een certificaat krijgen om op de basisschool les te geven. Die zijn in Mtwara en in Newala (Kitangari) en Nachingwea district. Daar hebben we het project geïntroduceerd en de eerste workshops voor het management en de docenten gehouden.

Het reizen voor het werk hier in Tanzania is elke keer weer een uitdaging, niets gaat zoals gepland, dus het is belangrijk om flexibel te zijn en kunnen improviseren. En dan heb ik het nog niet over de accommodatie onderweg of het eten. Maar de vriendelijke mensen en de prachtige omgeving maken het zeker de moeite waard!!

Dus eigenlijk heb ik tot nu toe een hele fijne oriëntatie fase gehad. En ik heb wel het gevoel dat het allemaal nog echt moet gaan beginnen. Wat wij proberen te bereiken is het niveau van Engels en pedagogiek/methodiek van de docenten op deze opleidingen te verbeteren zodat zij beter in staat zijn om de studenten op te leiden, zodat die op hun buurt weer beter in staat zijn op de scholen in deze regio les te geven. Maar er spelen zoveel externe factoren een rol dat het project er op papier heel goed uitziet maar in de praktijk blijkt het een stuk lastiger te zijn... De komende weken zullen we moeten zien wat er van komt.

• 19 April 2013 - 17:53

Elise:

Hey Judith,

Wat leuk om een verhaaltje van je te lezen!
    Over ruim 2mndn kom ik ook die kant op, Dodoma.
    Liefs, Elise (assessmentday)

• 20 April 2013 - 11:22

Ad:

Ha die Judith,

Ik lees dat je veel plezier hebt in het ontdekken van je nieuwe land en je nieuwe VSO collega's. Het zou voor mij (en misschien ook voor jou) lastig zijn om jouw Nederland met al zijn overdaad en verspilling te vergelijken met al de tekorten (in oa lesmateriaal) in het land waar je nu bent.
    Maar goed, jij hebt geleerd daar mee om te kunnen gaan.
    Is jouw indiaanse collega nog steeds je huisgenoot of heb je al een switch kunnen maken?

Lieve Judith, het ga je goed!

Dikke kus van
    Ad

• 20 April 2013 - 12:41

Truus Binken:

Hallo Judith
    Leuk om weer wat van je te horen.
    Het is inderdaad moeilijk om met die grote verschillen' hier alles en daar niets, mee om tegaan.
    Jouw lukt het gelukkig wel en het werk wat je daar doet werpt heus zijn vruchten af al moet je er misschien wat langer op wachten.
    Hier begint nu echt de lente en kunnen we weer maar buiten.
    Verder gaat alles gewoon door en wachten wij op de troonswisseling.
    Leuk dat jij op het fesstje mag komen al moet je daar wel twee dagen voor hobbelen.
    Nu Judith het ga je goed en veel succes met je mooie werk en ik wacht weer op je volgende mail.

Liefs en groetjes Truus

• 22 April 2013 - 10:03

Dewi:

Hey Judith,

Leuk om je ervaringen te lezen! Het is duidelijk een pittige opdracht die je daar vervult... bijzonder avontuur weer. De "onderontwikkelde regio's" waar je over schrijft klinken wel grappig, want ook het gemiddelde niveau van Tanzania is volgens mij nog sterk onderontwikkeld, maar daar heb jij je mindset dus al op kunnen aanpassen. Ik ben benieuwd naar de volgende fase: of jullie inspanningen bij de docenten beklijven. Zolang iedereen het doel voor ogen heeft moet dat lukken!

Veel succes en blijf schrijven!

Bye for now, Dewi