Even wennen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu Even wennen - Reisverslag uit Dar es Salaam, Tanzania van Judith - WaarBenJij.nu

Even wennen

Door: Judith

Blijf op de hoogte en volg Judith

17 Februari 2013 | Tanzania, Dar es Salaam

De introductie van VSO Tanzania, wat ga ik hier doen??

Het is twee weken geleden dat ik in Tanzania aangekomen ben maar het voelt al veel langer. De dagen zitten vol en omdat alles nieuw is het zeer intensief.

De groep met nieuwe vrijwilligers is groot, we zijn met 30. En we krijgen begeleiding van 2 vrijwilligers dit hier al een tijd werken en alles kunnen vertellen over het reilen en zeilen van de organisatie maar ook over het land, de cultuur en de mensen.

VSO werkt al vanaf de onafhankelijkheid in 1961 in Tanzania en dan vraag je je af wat heeft het dan geholpen? Het antwoord is veel! Maar op kleine schaal omdat ontwikkelingshulp in die tijd zo toegepast werd. VSO stuurde een leerkracht of dokter naar een school of ziekenhuis op het platteland om daar te werken maar de impact bleef klein. Pas de afgelopen tien jaar is het idee van ontwikkelingshulp aan het veranderen is, en de verandering in aanpak daarvan kwam weer wat later en is eigenlijk nog steeds gaande. Vooral ook omdat er minder geld beschikbaar is en de organisaties veel harder moeten concurreren om daar een deel van te krijgen. Nu is het resultaatgericht en doelgericht werken om blijvende veranderingen te realiseren. En aan een van deze nieuw opgezette projecten mag ik meewerken: het EQUIP-T ELT project (Education Quality Improvement Project in Tanzania met een focus op English Language Teaching)

Het ministerie van onderwijs hier heeft de afgelopen jaren vooral gezorgd dat er meer kinderen naar school konden door scholen te bouwen en het basisonderwijs gratis te maken. Het resultaat is dat nu 85-95% van alle kinderen naar de basisschool gaat. Daarentegen haalt uiteindelijk maar 18% van alle kinderen een middelbaar diploma. Dit heeft natuurlijk vele oorzaken maar een daarvan is het niveau, de kwaliteit en motivatie van de leraren.

Het EQUIP-T ELT is een samenwerking tussen VSO met de British Council en het Ministry of Education van Tanzania en wordt gesponsord door Department for International Development (DfID) UK. Het wordt nationaal uitgerold maar eerst 3 regio's en heeft de fase van ontwerp en start op management niveau al gehad dus begint nu met implementatie fase op de grond. Mijn regio is in het zuiden waar ik 4 Teacher Training Colleges zal begeleiden en ondersteunen. Op deze colleges worden studenten opgeleid tot basisschool en middelbare school leraren (om je een idee te geven… voor basisschool haal je in 1 jaar een certificaat, voor middelbaar in 2 jaar een diploma, ze leren de kennis maar bijna niets van lesmethoden, pedagogiek of klassenmanagement en er zijn geen stages).

Op elke college zit iemand van de British Council die zorgt dat de docenten en studenten beter Engels leren want dat moet de voertaal en instructietaal zijn (is nu vaak niet het geval). En het VSO team ondersteunt in het maken van de kwaliteitsslag van de schoolleiding en het onderwijspersoneel. Het idee is dat wij 1-2 weken op een school aanwezig zijn zodat we de onderwijzers kunnen ondersteunen en trainen in het lesgeven en dan door naar de volgende.

Wat heb ik dan gedaan de afgelopen twee weken? Heel veel informatie gekregen, presentaties gezien, workshops gedaan, de basis van Kiswahili geleerd, praktische dingen geregeld, veel nieuwe mensen ontmoet, op safari geweest, lekker gegeten, kortom mij zeer goed vermaakt!!

• 17 Februari 2013 - 09:43

Carla Rijnbeek:

Hoi Judith. Wat een verslag. Volgens mij zit je hoofd aardig vol met informatie.Veel succes verder, groetjes Carla

• 19 Februari 2013 - 15:08

Truus Binken:

Hallo Judith

Wat klinkt het allemaal goed en wat is het belangrijk dat dit werk gedaan wordt.
    Ik wens je een hele fijne en leerzame tijd , het ga je zeker allemaal lukken.
    Veel succes en ik hoop snel weer iets te horen .
    Groetjes Truus

• 19 Februari 2013 - 19:54

Nel:

Hallo Judith.

Net je verslag gelezen, je bent al intensief bezich geweest.
    Volgens mij heb je het tot nog toe aardig naar je zin.
    Nu gaat het echte werk beginnen. Wij wensen je heel veel succes,
    en een fijne tijd. Groetjes Henk en Nel.

• 21 Februari 2013 - 17:04

Maaike:

He hallo,

Hoi Judith echt leuk om te lezen dat je zoveel doet. Het enthousiasme lees je ervan af. Ook al op safari geweest!! Leuk dat je daar zoveel kan bijdragen voor de toekomst van andere. Veel plezier en succes.
    Groetjes Joe, Amy, Kelly en Maaike.

• 03 Maart 2013 - 13:04

Elise:

Hoi Judith.

Een paar maanden geleden zaten wij in dezelfde bus voor de Assessmentday in Utrecht. Wat is het snel gegaan bij jou! Leuk om je 2 verhalen te lezen. Ik vertrek eind juni naar Tanzania: Dodoma! Ik zal je de komende maanden bijhouden op je waarbenjij.

Groetjes, Elise